סיורים בתל אביב

להתאהב בתֵּל אָבִיב-יָפוֹ

המגזין

למי יש יותר כבוד?

על שם

ביקרתם לאחרונה בבית ליסין? אני מבקרת בו לא מעט ורק השבוע בעקבות ידיעה שהתפרסמה בעיתון עצרתי לרגע לשאול את עצמי מי הוא האיש שעל שמו נקרא התיאטרון ולמה?

בחודש מאי 1949 עוד בטרם נדמו תותחי המלחמה הונחה אבן הפינה ל 'בית התרבות לפועלים'. המבנה נחנך ב- 1953 והמתכננים בנימין אידלסון ואריה שרון זכו בגינו בפרס האדריכלות היוקרתי, פרס רוקח.

תיאטרון הפועלים נקרא על שמו של אברהם ליסין, משורר יידי. הוא נולד ב- 1872 כאברהם וולט במינסק שברוסיה הלבנה.  בשנת 1897 הצטרף לבונד, מפלגת הפועלים אך התנגד לרצון היהודי להיטמע בחברה הלא יהודית וביקש לשמור ולפתח את התרבות היידית היהודית. על שיריו חתם בשמו הספרותי ליסין.  (מדוע בחר בשם זה אשמח אם  מי יאיר את עיניי) בשנה זו היגר לאמריקה כרבים אחרים שלא ראו בציונות אופציה.

כאשר הגיעו הדי מאורעות "תרפ"ט" עד לאמריקה השתנה קו מחשבתו, הפך לידיד הציונות וכך כתב באחד משיריו: ( השיר נכתב באידיש ותורגם על ידי אוריאל אופק)

"כפלא פלאים הדבר בעיני / כנס של שנים בנות אלפים

ראיתי אומה לפני / והיא פוקחת עיניים"

ליסין נפטר באמריקה וכפי הנראה לא הגיע לארץ מעולם. ועד פועלי יהודי אמריקה, הרים תרומה בסך 100אלף דולר לכבודו ולהנצחת שמו עבור בית תרבות לפועלים.

לפני כשנה נהרס הבית, לא התרבות שהגיש ולא פרס האדריכלות  שזכה בו עזרו לו  לשרוד כנגד חלום מגדל מגורים בן 54 קומות שייבנה במקומו.

אגב, כיאה לבית פועלים שכנה במקום גם מסעדת פועלים.  קומות נוספות בבניין שימשו לארכיון מפלגת עבודה וכספריה.  בשנת 1952 הוקם מכון אבשלום שאת פעילותו החל כאן, מפעל הסתדרותי ראוי בפני עצמו – מפעל חינוכי להכרת ואהבת הארץ.

תיאטרון בית ליסין, כמו היהודים נדד בשנים האחרונות אך השתקע עתה במעון הקבע, ברחוב דיזינגוף, במקום בו שכן בעבר תיאטרון הקאמרי.

בימים האחרונים התבשרנו כי שם התיאטרון יוסב מעתה על שם איש העסקים ברוך איבצ'ר שחי בין פרו לתל אביב, בעקבות תרומה נכבדה של 25 מיליון שקלים. מסתבר שלאיש יש חלק בלא מעט שמות שאנחנו מכירים ביניהם: קופי בין  ולחם ארז. הצצה לאתר המוסד האקדמאי בהרצליה "הבין תחומי" תכניס אתכם ל "קליניקת בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה".

חולדאי וציפי פינס הודו לנדבן הידוע שמאפשר לנו להמשיך ולצפות במחזות ישראלים, מעולים בדרך כלל, ואני שאוהבת לצפות בהצגות התיאטרון, למה שלא אודה לו?

אבל לרגע אחד קטן נזכרתי בסלאח שבתי אוחז בשלט ומציב חדש במקומו…

מעתה אימרו צפיתי בהצגה של תיאטרון בית ליסין על שם ברוך איבצ'ר,  אולי גם אתם תרגישו געגוע בשפתותיכם לאוהל, הקומקום והמטאטא…

שתפו עם חברים!

דילוג לתוכן