סיורים בתל אביב

סיור בעג'מי

לגעת ברקמת החיים העדינה של שכונת עג'מי עם מדריכה תושבת השכונה

מסלול בשכונת עג'מי

עג'מי, החיים עצמם

סיור ביפו מזווית אחרת. בין ים לסמטאות בין עירוני לכפרי, בין ישן לחדש – נסייר בשכונה, נספר את סיפורה מאז הקמתה ועד היום וניגע ברקמה האנושית העדינה של החיים עצמם. כמדריכה תושבת השכונה כמובן שאחלוק עמכם את שגרת החיים שבשכונה.

לפרטים נוספים התקשרו אלי ונדבר 052-662-0190

תוכן עניינים

שכונת עג'מי יפו - קווי הגבול של השכונה

עג'מי 2009, הסרט, לא השכונה, השאיר עלי את חותמו. דרמת פשע מטלטלת בשכונה יפואית, השחקנים, תושבי השכונה, חסרי ניסיון במשחק ועטורי ניסיון חיים. בעקבות הסרט השכונה אמנם פרצה אל תודעת הציבור אבל אני מדריכת טיולים תל אביבית ותיקה עוד לא דמיינתי ששלוש שנים אחר כך  אבחר בה כמקום מגורי.

את קווי הגבול של השכונה ניתן לשרטט על המפה אך טיול רגלי בה יבהיר עד כמה הגבולות מטושטשים. עג'מי נבנתה כאחת משכונות רבות שנבנו עם  התרחבותה  של יפו במאה ה 19, שכונות אתניות של  יהודים, נוצרים ומוסלמים כל שכונה היופי שלה והסיפור שלה.

טיול בשכונת עג'מי לוקח אותנו בין ים לסמטאות, בין ישן לחדש, בין פעם לעכשיו. המבנים ההדורים לצד מבנים מרופטים מעידים לא רק על שיני הזמן כי אם גם על מלחמות ותהפוכות שלטוניות. בין הרעש לשקט שכאן אני אוהבת להקשיב לצלילים: קול המואזין  המתחלף בצלצול פעמוני הכנסייה, צלילי נגינת העוד שבוקעים פה ושם מחלון של חמארה מקומית,  קרקור תרנגולים ופעיית כבשים, לעת ערב מפלחים את האוויר פיצוצי  זיקוקים צבעוניים המרמזים על חתונה. אישית בפינה הסודית שלי אני מתמכרת עם המטיילים לצלילי נבל של נגנית מופלאה.

בעג'מי אפשר גם להתאהב דרך הבטן. לצד התורים הארוכים בחומוסיות המפורסמות שבשכונה אבו חסאן או קלבוני  פזורות מאפיות הבייגלה מפורסמות לא פחות וכמובן  כמה ממוסדות הקפה שעם ריחם אני אוהבת להתעורר בבוקר. אם מדברים על ריח אז אין כמו לשבת בטיילת הים, שרועים על הדשא או ישובים על ספסל ולהתמכר לריח הים, מה שמזכיר שעוד לא דברנו על ארוחת דגים יפואית.

יותר מהכל אני מחפשת את המאכלים המסורתיים אותם אפשר לטעום בעיקר בבתים. בידיים אוהבות לשות הנשים את הבצק וממלאות אותם בתבלינים עם סיפור. אני אוהבת את המפגש האנושי ואת הסיפור בקצה המזלג.

כשאני משוטטת בשכונה שלי להנאתי אני אוהבת להתבונן בדלתות. כאן אפשר למצוא אין סוף מיוחדות. אני יודעת שמעבר לכל אחת מהן יש סיפור אנושי מיוחד לא פחות ואני סקרנית לגלות אותו, לפתוח דלת תרתי משמע. מפגשים שאני חושפת גם למטיילים שלי אם מתאפשר.

בעיתונות ובטלוויזיה מדברים על יפו בהקשר של ג'נטריפיקציה ושווי נדל"ן  עג'מי הסרט עוסק  בפשע  אבל הסיפור כאן הוא הרבה יותר מרתק ומורכב מזה. לכן מומלץ לצאת מהכורסא ולחוות את המקום בעצמכם. כאן מומלץ לסייר עם מדריך,  במקרה שלי עם מדריכה מקומית ולגלות לצד כל אלה את תמצית הקסם של המקום.

עג'מי היא השכונה שלי. המקום בו בחרתי לחיות ולגור. ואת הסיפור שלי בבית שלי אני שוזרת בסיור. כאן אני הולכת  לישון ומתעוררת אל תוך רקמת החיים  העדינה והמאוד מיוחדת.

פירוש השם עג'מי ומסגד עג'מי

עג'מי הוא 'הזר', הפרסי. סביבו נכרחו מסורות שונות, לפי אחת מהן, זהו מקום קבורתו של איברהים אל עג'מי, ועליו נבנה המסגד של השכונה – מסגד עג'מי. 

גן השניים

גן השניים בשמו, מנציח אירוע בו תושב השכונה, עבד אל-ג'ני, נרצח על ידי מפגע ערבי, כאשר ניסה לגונן על הנערה אילנית אוחנה, שנרצחה אף היא באותו אירוע, בשנת 1992. הרחוב הסמוך לגינה בו התגורר עבד אל-ג'ני, קרוי על שמו.

שנאי החשמל של יפו

שנאי החשמל של יפו ניצב בקצה גן השניים, בפינת הרחובות יפת וציונה תג'ר. זהו אחד מחמשת שנאי החשמל הראשונים שהקים פנחס רוטנברג בראשיתה של "חברת החשמל ליפו". את השנאי תכנן בסגנון מזרחי, האדריכל אלכסנדר ברוולד.

שנאי החשמל החמישי ברחוב ציונה תג'ר פינת יפת. תיכנון אדריכל ברוולד

מרכז פרס לשלום

בקצה שכונת גבעת עליה, צופה אל חוף הים, ניצב מבנה שונה בסגנונו מבתי השכונה, זהו מרכז פרס לשלום ולחדשנות. בעבר הרחוק שכן כאן בית החולים הממשלתי של יפו, דונלו ב'.  מומלץ להזמין מקום ולחוות את הפנים היפות של ישראל, אנשים ומיזמים פורצי דרך לעולם כולו. כחלק מחזונו של שמעון פרס. 

בית השגריר הצרפתי

וילה עירונית צופה לים, זה היה מבוקשו של עבדול רחמים מהאדריכל היהודי יצחק רפפורט. סיפורו של הבניין ומערכת היחסים בין השניים ועד הפיכתו לבית השגריר הצרפתי הם בסיפור מרתק.

גשר חלון ליפו

הגשר הציורי, תוכנן על ידי האדריכל צבי הראל ומחבר בין השכונה למסגד ג'בליה. בגשר שילוב של מזרח ומערב, מסורתי ומודרני, והוא מזמין את העוברים עליו לתת מבט לים מצד אחד ולעיר מהצד השני.

חוף עג'מי - פארק המדרון

בסיום הסיור נלך לאורך חוף עג'מי,  גבעת עליה ופארק המדרון.

פארק המדרון וחוף הים של עג'מי

סיור קולינרי בעג'מי

אם למדוד לפי אורך התור שהשתרך בפתח המסעדה הקטנה הרי שאפשר לקבוע בבירור שהשבת בתל אביב לא יכולה להיכנס אם לא ניגבת  מנת חומוס ביפו. נכון החומוס כבר נדד לתל אביב שהקימה מוסדות חומוס משלה וביפו נפתחו בתי קפה בסגנון תל אביבי, הרי לא סתם הניחו פרנסי העיר בין שני חלקיה מקף מחבר.

אוכל מקרב לבבות, "תשתה קפה הוא שואל" והדרך אל הלב נפתחת. כך אנחנו מטיילים ביפו,  בין המר והמתוק  בנתיב הפחמימות, הקפה והממולאים…  טיול שממלא את הבטן ופותח את הלב.

בעוד כל השווקים בעיר נסגרים לקראת שבת את עג'מי אפשר לטעום גם בסיורים בשבת בבוקר ודרך אגב , זה היום היחיד שניתן לטעום בו מהפלאפל הסודי של המקום.

יום חוויה וגיבוש לעובדים בעג'מי

מחפשים יום גיבוש עם ערך? לעובדים, לקבוצת מנהלים? סיור בשכונת עג'מי הוא התשובה הנכונה.

סיור גמלאים בעג'מי

שכונת עג'מי היא גדולה ובנויה על גבעה. יחד עם זאת, מתוך היכרותי העמוקה עם השכונה, אני יודעת לבנות לכם את הסיור כך שתוכלו להכיר ולחוות מבלי להתעייף.

ניתן לשלב גם בסיור גמלאים בעג'מי מגוון מפגשים מעניינים עם משפחות מקומיות ודברים נוספים, וכמובן גם המפגש איתי הוא עוד סיפור מקומי.

טיול ביפו בשבת

עג'מי חיה ושוקקת בשבת וניתן לקיים את הסיור גם ביום שבת.

סיור לילי ביפו עג'מי - סיורי ערב

בקיץ מומלץ לסייר בשכונה בשעות הערב.

תוכן עניינים

*את הסיור ניתן להתחיל בנקודות שונות ובהתאם יבחרו האתרים.

לגור בעג'מי - סיור בהדרכת מורת דרך תושבת השכונה

נעים להכיר, אני מיכל, מורת דרך מוסמכת חיה ונושמת ללא הפסקה את העיר. ביום יום אני לוקחת איתי אנשים לצעוד עם דופק העיר, לגלות אותה לחוות ולהתרגש. בסיורים אנחנו מטיילים בין פינות מוכרות לפינות חבויות, בין מציאות לבין חלום, בין הנאה לבין ערך, כל פינה והסיפור שלה כל סיור והחן שלו. מורת דרך מוסמכת רק (כבר) למעלה מ – 30 שנים, בוגרת תואר ראשון ושני בלימודי ארץ ישראל, אבל לא מפסיקה ללמוד אותה לרגע: את עברה של העיר מספרים ארכיונים וסיפורים אישיים, אך גם את ההתרחשות העכשווית ומגמות ההתפתחות בה. זו העיר שבה אני חיה, עובדת ומבלה.

המשך קריאה >>

מה מיוחד בסיורים שלי

כל סיור בעיר הוא חוויה אחרת. יש כאלו שידע עבורם הוא חוויה ויש את אלו שמעדיפים חוויה חושית. יש כאלו שאוהבים סיור בקבוצה גדולה ויש שאוהבים בחבורה קטנה. המומחיות שלי היא להתאים לכם את הסיור המדויק בשבילכם. לאופי הקבוצה, לעונת השנה ואפילו לתקציב. כל אחד מהסיורים יכול להיות מעמיק יותר או חושי יותר. אנחנו נשוחח ונקבע את הסיור הנכון עבורכם. הסיורים מתאימים כגיבוש למקומות עבודה, משפחה או חברים, קבוצות גימלאים, קתדרות לימודיות וחוגי מטיילים, טיולים שבשגרה וטיולים לאירועים מיוחדים: מסיבת רווקות, פרישה ממקום עבודה, ימי הולדת, אזכרות ואירועים נוספים.

התקשרו ישירות
השאירו פרטים ונסייר בהקדם

המלצות על סיור בעג'מי

סיורים מודרכים נוספים בשכונת עג'מי

סיפורים והמלצות על עג'מי

גשר חלון ליפו
ג'בליה יפו, גבעת עליה

חלון ליפו הגשר בשכונת ג'בליה יפו היא הבית שלי. יש אנשים שרואים ביפו את הקצוות: ישן וחדש, כפרי ועירוני, מלוכלך ומטופח, עשירים ועניים, יהודים וערבים.

לקריאה >
ריקמה אנושית

רקמה אנושית אותו יום, כמידי יום חלפתי על פני רחוב יפת מקצה לקצה. במעלה הרחוב הבחנתי במשקוף כחול לא מוכר. פתחתי את הדלת בסקרנות… מעבר

לקריאה >
בייגלה כשר לפסח

על פתח ביתה של עדן Eden Hevroni חלפתי פעמים רבות 'בדרך הבייגלה' הקבועה שלי ולא סתם הוא עורר בי סקרנות: את קיר הבנין הצמוד למאפיה

לקריאה >
סיור אוכל בשכונת עג'מי יפו
שחור קטן עם הל

כשריח הקפה הקלויי מתגנב אל אפי השכם בבוקר אני יודעת שחוניטו הנמרץ כבר החל את יומו וגם אצלי זמן לקום. חשבתם פעם? שעון מעורר בריח

לקריאה >

מפת שכונת עג'מי

דילוג לתוכן