סיורים בתל אביב

להתאהב בתֵּל אָבִיב-יָפוֹ

המגזין

בין תל אביב לנמל לה ספציה איטליה

נמל לה ספציה איטליה

כמו הרבה סיפורים טובים גם הסיפור הזה מתחיל בתל אביב
תל אביב והילדים שגדלו בה…
המקום המדויק גימנסיה הרצליה,
השנה 1923 ולגימנסיה נרשם תלמיד עולה חדש מלודג׳: יהודה טננבאום.
באווירת המקום מצטרף יהודה להגנה שמפקדיה הם שניים מבוגריי הגימנסיה אליהו גולומב ודב הוז, המכונים הגיסים, תלמידי מחזור א של הגימנסיה.
ליהודה הם ממליצים דווקא להצטרף למשטרה כך הוא נקלע בשנת 1933 לפרשה שהסעירה את היישוב היהודי בארץ: רצח ארלוזורוב על חוף ימה של העיר תל אביב ואם כי הופנתה אצבע מאשימה אל אנשי המחנה הרוויזיוניסטי, קבע יהודה שבינתיים שינה את שמו לארזי ( טננבאום משמעותו עץ אשוח/ ארז) כי לשניים: אברהם סטביסקי וצבי רוזנבלט אין קשר לרצח. על רקע חוסר ההסכמה והקרע שנוצר אז בין ׳השמאל והימין׳ פרש ארזי מהמשטרה.

שנה קצרה עסק אז ארזי בייצוא פרי הדר אך לנוכח קשריו הטובים כאשר נפתחו בפניו הזדמנויות פז עסק גם ברכש נשק ותחמושת עבור ההגנה והוא פעל ללא לאות בנושא. למעשה, מדינת ישראל חבה לו את הקמתה כפי שהעיד בן גוריון ( אותו אחד שזעם על מסקנותיו של ארזי בעניין רצח ארלוזורוב).
עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלט ארזי לארץ, הצטרף לשורות ההגנה ולשירות הידיעות שלה. את קשריו עם הבריטים  ניצל לרכש נוסף אך  נאלץ לחמוק מהם, כך הגיע לאיטליה רגע אחרי תום המלחמה ועמד שם בראש העלייה הבלתי לגאלית.

תחת שרביטו הפליגו כ 126 אלף מעפילים לארץ ישראל.
ההפלגה המפורסמת שבהן היתה ההפלגה מנמל לה ספציה שבאיטליה ובה שתי ספינות שהעניק להן את שמות מפקדיו הנערצים : דב הוז ואליהו גולומב.

ארזי ארגן את המעפילים לשביתת רעב שחצתה את הים ותושבי ארץ ישראל הצטרפו אליה. גם תושבי לה ספציה האיטלקיים הצטרפו לשביתה והבריטים התירו לבסוף את הפלגתן של הספינות בתנאי שיהוו חלק ממכסת הסרטיפיקטים שסופקו.
אותו זמן עסק ארזי ברכש משמעותי נוסף למדינה שבדרך.
עם קום המדינה פרש מפעילותו.
לתל אביב שלאחר מלחמת העצמאות נוספו שטחי הכפר שייח מוניס.
בן גוריון שזכר לארזי חסד פעילותו העניק לארזי, עדה סירני (אלמנתו של אנצ'ו סירני ופעילת העפלה באיטליה ) ולמאוריציו ויטלה שטח אדמה עליו הקימו אז מלון תיירות ברמה גבוהה לאורחים דיפלומטיים מלון רמת אביב. השכונה שקמה לצידו קיבלה את שם המלון והיום ניצבת במקום שכונת מגורים חדשה.
ארזי נפטר בשנת 1959.
שמו שלארזי מונצח בתל אביב בשלט במקום בו עמד בית המלון וברחוב בצפונה של העיר

הנצחה מרגשת על פעילותו אפשר למצוא דווקא בעיר הנמל לה ספציה שבאיטליה. במקום מסופר סיפורן של 2 אוניות המעפילים וסיפורם של ארזי וסירני שהיו חלק מאותו אירוע דרמטי.
פינה זו של הנמל זכתה בשם ׳ שער ציון׳ שם שנדד מנמל יפו לנמל תל אביב והגיע עד איטליה.
אם אתם מגיעים לאיטליה ולעיר לה ספציה ממליצה לכם ללכת ולהתרגש מהסיפור, אני התרגשתי!

שתפו עם חברים!

דילוג לתוכן