סיורים בתל אביב

להתאהב בתֵּל אָבִיב-יָפוֹ

המגזין

מפעל הפיס, עוד סיפור תל אביבי

מפעל הפיס סיפור תל אביבי

מאי 1948 תל אביב זוכה לכבוד גדול, כבוד שהיא הכי ראויה לו: בביתה מכריזים על הקמת מדינת היהודים בארץ ישראל. אבל תל אביב עוברת גם משבר מאוד גדול, מעיר שנוהלה כ"עיר מדינה" היא הופכת לעיר במדינה ומתמודדת עם אין ספור קשיים  אחד הקשים בהם מצוקת הטיפול הרפואי בבתי חולים בעיר שהתמלאה לפתע בעולים ופליטים.

אבל תל אביב כמו תל אביב יש לה ולמנהיגיה ראש יצירתי. ישראל רוקח, ראש העיר מייסד מפעל הגרלה עירוני שהכנסותיו למען מוסדות סעד ורפואה.

ב 26.8.1951  ( השבוע לפני 70 שנים) מאשרת ממשלת ישראל את הקמת המפעל שעוד לא ברור איך ייקרא. לבסוף הולכים למקורות ומשאילים את המילה "פיס" הקשורה בגורלות דווקא לבית המקדש ואף נקבע לו סמל: כוכב המזל. ב 16.10  יום שלישי פעמיים כי טוב, בשעה 16.30 נערכה ההגרלה הראשונה באולם אהל שם בתל אביב. יצחק כהן תושב תל אביב היה הזוכה המאושר.

בתחילה נפתחו שולחנות  לממכר כרטיסים על מדרכות העיר ויותר מאוחר הוקמו הביתנים הנראים היום בכל פינה בעיר, יוזמתו של אדם בשם י. גולדברג, שבמשך זמן רב זכה שמו להיות שם נרדף לאותם דוכנים.

תל אביב כמו תל אביב – חושבת מחוץ לקופסא ללא הפסקה, והבוקר יום שלישי פעמיים כי טוב, 70 שנים לאישור הרעיון על ידי ממשלת ישראל ירדתי לרכוש לי פיס קטן

 

שתפו עם חברים!

דילוג לתוכן