סיורים בתל אביב

סיור בעג'מי – בין עג'מי לג'בליה

סיפורים של פסיפס אנושי

"אם בא שיכור לאיזה בר אני אותו מרגיע, הוא עף אצלי מהשעון ישר לג'בליה"

אלמגור / דובי זלצר מתוך המחזמר קזבלן

אם למדוד איכות הרי שקזבלן הוא אחד ממחזות הזמר המוכרים והאהובים כבר 60 שנים אבל אם למדוד מרחק הרי שהמד   מצביע על  2.5 ק"מ, זריקה די רצינית אפילו יחסית לשיכור.

כך או כך דן אלמגור מנציח את השכונה היפואית הדרומית והפחות מוכרת מאחותה עג'מי  בשיר ואני מזמינה אתכם לצאת איתי ולהכיר אותה.

קו הגבול החוצץ בין עג'מי וג'בליה כמעט ולא מוכר אפילו לתושבים עצמם ורבים מהם יציינו כי הם מתגוררים בעג'מי בעוד הם דוקא תושבי ג'בליה, סוד קטן אפילו אני נוהגת כך,  אבל לכם אני יכולה לגלות שהקו המפריד בין השתיים הוא רחוב פייר מנדס פראנס, רחוב בו שוכן בית השגריר הצרפתי. את סיפור הבית תוכלו לשמוע בסרטון המצורף.

שם השכונה ג'בליה ניתן לה שכן נבנתה במחצית המאה ה19 על ידי דייגים שהגיעו מהכפר ג'באלייה שליד עזה. ב1948 עם סיפוחה של יפו לתל אביב ושינוי שמות הרחובות הפכה ג'בליה לגבעת עליה ואכן, השם מאוד התאים לה שכן הפכה למקום מושבם של עולים יהודים שהגיעו מכל קצוות תבל  עם קום המדינה.

בקצה שכונת ג'בליה מסגד תחום ברחבת דשא גדולה המכונה גן קדרון.

בין השכונה והמסגד מחבר גשר "חלון ליפו", גשר מיוחד שאני אוהבת לספר אודותיו. מהגשר ניתן לצפות למערב, לכיוון הים ולמזרח לכיוון בתי יפו.

גם מרכז פרס לשלום נמצא כאן. זהו למעשה בנין משרדים אך היום פועל בו מרכז לחדשנות, חוויה מומלצת.

בין 2 קצווי השכונה הדרומית והצפונית היה בעבר בית החולים הממשלתי של יפו שלימים שינה את שמו לבית חולים דונלו. בכלל, שמות הם סיפור בעיניי ותוך כדי סיור אנחנו רואים את גלגולי השמות של המקומות שהם בעצם סיפור.

כמובן שאם מדברים על שכונה אז אי אפשר בלי החלק המסחרי שלה ברחוב יפת: חנויות בשרים, דגים,  חומוסיות וקפה טיראן המשובח.

כיום ג'בליה היא שכונה שמתגוררים בה יהודים וערבים אלו לצד אלו, המרכז הקהילתי יהודי – ערבי הוא נקודת מפגש נעימה בספריה, בחוגים ובחדר הכושר. אבל צריך לומר, יש גם מחיצות.

וכמו תמיד גם כאן אני אוהבת לפתוח בפניכם דלתות כדי שתפגשו את האנשים כי כל אדם הוא סיפור.

הסיור בהדרכת מורת הדרך מיכל ששון ביבי תושבת השכונה

נעים להכיר, אני מיכל, מורת דרך מוסמכת חיה ונושמת ללא הפסקה את העיר. ביום יום אני לוקחת איתי אנשים לצעוד עם דופק העיר, לגלות אותה לחוות ולהתרגש. בסיורים אנחנו מטיילים בין פינות מוכרות לפינות חבויות, בין מציאות לבין חלום, בין הנאה לבין ערך, כל פינה והסיפור שלה כל סיור והחן שלו. מורת דרך מוסמכת רק (כבר) למעלה מ – 30 שנים, בוגרת תואר ראשון ושני בלימודי ארץ ישראל, אבל לא מפסיקה ללמוד אותה לרגע: את עברה של העיר מספרים ארכיונים וסיפורים אישיים, אך גם את ההתרחשות העכשווית ומגמות ההתפתחות בה. זו העיר שבה אני חיה, עובדת ומבלה.

זו העיר שהתאהבתי בה לא ממבט ראשון אלא מתוך היכרות מתמשכת  תוך שאני נחשפת לערכים של רוח  ואסתטיקה הקשורים בה עד מאוד. יפו, כלת הים, שמתוכה צמחה תל אביב . יפו שמזכירה לי ימי בראשית עם קסם המזרח בין סמטאות וים, קסם  המיוחד רק לה. יפו בין ישן לחדש עם ריקמה אנושית עדינה ומיוחדת שמזמנת לי מפגשים מרתקים ומרגשים במרחבים אותנטיים אותם אשמח לחלוק עמכם.  

סרטונים על שכונת ג'בליה

שכונת ג'בליה מפה

המלצות על סיור בג'בליה

כיף להיות תלמיד. לקבל נקודת מבט אחרת בטריטוריה לא מוכרת לך שהיא המגרש הביתי שלה. תודה למיכל ששון ביבי על השתלמות מרתקת בשולי האזור המוכר של יפו.

יואב אבניאון, מורה דרך

עג׳מי ביפו – היום נערך סיור למורי דרך, על ידי מורת הדרך המופלאה מיכל ששון ביבי: החיים בעג׳מי, חברה, היסטוריה, בתים מקוריים וחדשים, תושבים בשכונה, מפגשים מרתקים עם מקומיים, וארועים.
ההדרכה של מיכל מרתקת, מעשירה, מעניינת, רגישה, ומלמדת.
 

אברהם טובל, מורה דרך

מיכלוש בוקר טוב, רציתי להגיד לך שהסיור אתמול היה מיוחד במינו מהמון בחינות.
אותי באופן אישי ריגשת מאוד בסיפורים, ופעמיים ממש עד דמעות. פעם בסיפור ששילבת את השיר של פוליקר ופעם אצלך בבית. והיו עוד סיפורים מרגשים ויוצאי דופן.
את לא ״עוד מדריכה״ בתל אביב יפו.
את אחרת, שונה, מעניינת, מרגשת, מיוחדת, מביאה את הנשמה שלך אל הסיור, מעלה מהאוב את הנשמה של תל אביב אל תוך נשמת המאזינים.
את ממש עוסקת בסוג של החייאת נפשות! ולא בציניות.
 

אורנית וניצן, קיבוץ ברעם

סיור מדריכים מיוחד עם מיכל ששון ביבי ה-אוטוריטה של תל אביב יפו. מקצועית, רהוטה, מלאת ידע, מרתקת. תודה

נצה גאן, מורה דרך

סיפורי יפו קולחים מפיה של מיכל ברהיטות, תוך כדי הליכה שמענו על הבליל היפואי המורכב מהפאזל שבין הזמנים, מרונים וקופטים, בן-גוריון, נטע ברזילי ודג'אני, יהודים נוצרים ומוסלמים, אז ועתה, לפני, תוך כדי ואחרי. כמו שקיויתי בהתכתבות הממושכת בין ובמהלך הסגרים, מיכל התגלתה כמדריכה מרתקת, שחיה את הנושא, אגב, היא באמת חיה שם.
היסטוריה, ארכיטקטורה, דתות, הומניות, חלוציות, מלחמות וכובשים, עיצבו את פני העיר למה שהיא בהווה. מיכל נוגעת בכולם במהלך הסיור.
הלאה, כולנו עדים למרקם הרגיש של חיים בצוותא, בטיול עם מיכל ראינו צד מחמם לב, בבית המכניס אורחים של אורה והשייח' איהאב.
הם דו קיום משל עצמם, לא סמלים ולא נושאי דגל, שניים שהתאהבו, המתעקשים על הזכות לחיות יחד כמשפחה עם שלושת בניהם, אחרי שהתגברו על חרמות מהמשפחות בשני הצדדים.
אין כמו יפו, אין כמו יפו עם מיכל!
 

נורית פלד

דילוג לתוכן